Pilih satu Halaman

Kaedah paling sesuai untuk menyelesaikan aduan adalah dengan menghubungi syarikat penerbangan atau lapangan terbang yang terbabit secara langsung, kerana mereka berada dalam kedudukan terbaik untuk membantu anda. Jika anda belum membuat aduan rasmi kepada syarikat penerbangan atau lapangan terbang yang terbabit, sila gunakan butiran yang tersenarai di halaman ini untuk menghubunginya. Jika anda tidak menerima sebarang maklum balas daripada syarikat penerbangan atau lapangan terbang selepas 30 hari anda telah mengemukakan aduan rasmi, anda boleh kemukakan aduan kepada MAVCOM di sini.

Butiran syarikat penerbangan / lapangan terbang tempatan

 

AirAsia

Nombor untuk Dihubungi

Alamat E-Mel / E-Borang

N/A

AirAsia X

Dalam Malaysia

[Talian premium ditawarkan oleh syarikat telekomunikasi Malaysia – Telekom, Celcom, Maxis & Digi MYR1.95 seminit. 9am-6pm (GMT+8) Isnin hingga Jumaat]

Malaysia Airlines

Dalam Malaysia
Luar Malaysia

+603-7843 3000

Malaysia Airports

(kesemua lapangan terbang komersial di Malaysia, kecuali Senai International Airport)

N/A

Malindo Air

+603-7841 5388

MASwings

Dalam Malaysia
Luar Malaysia

Firefly

Dalam Malaysia

+603-78454543

Senai International Airport

+607-599 4500

Butiran syarikat penerbangan / lapangan terbang asing

Air China

Nombor untuk Dihubungi

Alamat E-Mel / E-Borang

+60387871434

Air Mauritius

N/A

Bangkok Airways

British Airways

Cathay Pacific Airways

N/A

Egypt Air

Within Malaysia

Emirates

Ethiopian Airlines

Etihad Airways

Eva Airways

Iraqi Airways

+60321100105

KLM Royal Dutch Airlines

+60377124555

Korean Air

+60320300200

Kuwait Airways

+603-621436033

Myanmar Airways

Nepal Airlines Corporation

N/A

Oman Air

Qatar Airways

N/A

Royal Brunei Airlines

Royal Jordanian

Saudia Airlines

N/A

Shaheen Air

Silk Air

N/A

Singapore Airlines

N/A

Vietnam Airlines

The most appropriate way to resolve a complaint is to contact the airline or airport directly as they would be in the best position to assist you. If you haven’t made an official complaint with your airline or airport, use the contact details listed on this page to reach out to them. If you have not heard from the airline or airport after 30 days from lodging your report, you may submit a complaint to MAVCOM here.

Butiran Syarikat Penerbangan / Lapangan Terbang Tempatan

AirAsia

AirAsia X

  • Nombor untuk Dihubungi
    • Dalam Malaysia: 1600 85 8888  [Talian premium ditawarkan oleh syarikat telekomunikasi Malaysia – Telekom, Celcom, Maxis & Digi MYR1.95 seminit. 9am-6pm (GMT+8) Isnin hingga Jumaat]
  • Alamat E-Mel / E-Borang

Firefly

Malaysia Airlines

Malaysia Airports(semua lapangan terbang komersial di Malaysia, kecuali Lapangan Terbang Antarabangsa Senai)

MASwings

Malindo Air

Senai International Airport

Butiran Syarikat Penerbangan / Lapangan Terbang Asing

Air China

Air Mauritius

Bangkok Airways

British Airways

Cathay Pacific Airways

Egypt Air

Emirates

Ethiopian Airlines

Etihad Airways

Eva Airways

Iraqi Airways

KLM Royal Dutch Airlines

Korean Air

Kuwait Airways

Myanmar Airways

Nepal Airlines Corporation

Oman Air

Qatar Airways

Royal Brunei Airlines

Royal Jordanian

Saudia Airlines

Shaheen Air

Silk Air

Singapore Airlines

Vietnam Airlines

Back to Top