Pilih satu Halaman

Sebagai penumpang, anda berhak membuat aduan tentang pengalaman perjalanan anda. Untuk memudahkan proses penyelesaian aduan anda, sila ikuti langkah-langkah berikut:

 

LANGKAH 1

Sediakan sejarah bagi aduan anda:

Aduan bertulis yang dihantarkan kepada syarikat penerbangan atau lapangan terbang, bersama jawapan mereka
Butiran penerbangan anda, termasuk nombor pesawat dan tarikh/masa

Nama lapangan terbang, tempat dan tarikh

 

Dokumen sokongan lain yang berkenaan:

Salinan tiket/penempahan
Salinan imbasan pas masuk
Tangkapan skrin atau gambar

Salinan sijil kesihatan (jika berkenaan)
Salinan pasport/MyKad (jika berkenaan)

Laporan bagasi / ‘Property Irregularity Report’ (PIR)

LANGKAH 2

Hantarkan aduan anda kepada MAVCOM melalui borang ini.

LANGKAH 2

Hantarkan aduan anda kepada MAVCOM melalui borang ini.

STEP 3

Anda akan menerima jawapan pertama dalam tempoh masa 7 hari selepas menghantar aduan kepada MAVCOM.

Peringatan Penting:
MAVCOM mungkin akan meminta maklumat/bukti tambahan untuk menyemak aduan dengan lebih lanjut.

 

Sila ambil perhatian:

  1. Aduan hendaklah berkaitan dengan industri penerbangan; sekiranya tidak, MAVCOM berhak menolak aduan tersebut.
  2. Hubungi syarikat penerbangan atau lapangan terbang terlebih dahulu untuk menjelaskan masalah atau aduan anda.
  3. Semua syarikat penerbangan yang beroperasi keluar dan masuk dari Malaysia (termasuk syarikat penerbangan antarabangsa) perlu:
    1. Menyediakan, secara jelas, butiran yang boleh dihubungi bagi anda membuat sebarang aduan seperti alamat pos, nombor telefon dan alamat e-mel atau laman web. Anda juga boleh menyemak butiran hubungan untuk syarikat penerbangan dan lapangan terbang di sini.
    2. Mengesahkan aduan anda dalam tempoh masa 24 jam.
    3. Menyediakan penyelesaian kepada aduan anda dalam tempoh masa 30 hari.
Google Analytics Alternative