Pilih satu Halaman

Sebagai penumpang, anda berhak membuat aduan tentang pengalaman perjalanan anda. Untuk memudahkan proses penyelesaian aduan anda, sila ikuti langkah-langkah berikut:

 

LANGKAH 1

Sediakan sejarah bagi aduan anda:

Aduan bertulis yang dihantarkan kepada syarikat penerbangan atau lapangan terbang, bersama jawapan mereka
Butiran penerbangan anda, termasuk nombor pesawat dan tarikh/masa

Nama lapangan terbang, tempat dan tarikh

 

Dokumen sokongan lain yang berkenaan:

Salinan tiket/penempahan
Salinan imbasan pas masuk
Tangkapan skrin atau gambar

Salinan sijil kesihatan (jika berkenaan)
Salinan pasport/MyKad (jika berkenaan)

Laporan bagasi / ‘Property Irregularity Report’ (PIR)

LANGKAH 2

Hantarkan aduan anda kepada MAVCOM melalui borang ini.

LANGKAH 2

Hantarkan aduan anda kepada MAVCOM melalui borang ini.

STEP 3

Aduan anda akan disemak oleh MAVCOM dalam tempoh 7 hari dari tarikh aduan dikemukakan. Anda berkemungkinan akan diminta untuk menyerahkan dokumen sokongan atau bukti tambahan bagi membantu MAVCOM memahami dan menilai aduan anda.

Sila ambil perhatian:

    1. Aduan hendaklah berkaitan dengan industri penerbangan; sekiranya tidak, MAVCOM berhak menolak aduan tersebut.
    2. Hubungi syarikat penerbangan atau pengendali lapangan terbang terlebih dahulu bagi menyelesaikan isu atau aduan anda. Langkah untuk menghubungi mereka terdapat di halaman ini.