

Sebagai penumpang, anda berhak membuat aduan tentang pengalaman perjalanan anda. Untuk memudahkan proses penyelesaian aduan anda, sila ikuti langkah-langkah berikut:

LANGKAH 1
Sediakan sejarah bagi aduan anda:
Aduan bertulis yang dihantarkan kepada syarikat penerbangan atau lapangan terbang, bersama jawapan mereka
Butiran penerbangan anda, termasuk nombor pesawat dan tarikh/masa
Nama lapangan terbang, tempat dan tarikh
Dokumen sokongan lain yang berkenaan:
Salinan tiket/penempahan
Salinan imbasan pas masuk
Tangkapan skrin atau gambar
Salinan sijil kesihatan (jika berkenaan)
Salinan pasport/MyKad (jika berkenaan)
Laporan bagasi / ‘Property Irregularity Report’ (PIR)
LANGKAH 2
Hantarkan aduan anda kepada MAVCOM melalui borang ini.


LANGKAH 2
Hantarkan aduan anda kepada MAVCOM melalui borang ini.

STEP 3
Aduan anda akan disemak oleh MAVCOM dalam tempoh 7 hari dari tarikh aduan dikemukakan. Anda berkemungkinan akan diminta untuk menyerahkan dokumen sokongan atau bukti tambahan bagi membantu MAVCOM memahami dan menilai aduan anda.
Sila ambil perhatian:
-
- Aduan hendaklah berkaitan dengan industri penerbangan; sekiranya tidak, MAVCOM berhak menolak aduan tersebut.
- Hubungi syarikat penerbangan atau pengendali lapangan terbang terlebih dahulu bagi menyelesaikan isu atau aduan anda. Langkah untuk menghubungi mereka terdapat di halaman ini.
Dapatkan Maklumat Terkini


