

Anda boleh memuat turun atau menerima salinan MACPC di sini untuk mengenai hak penerbangan anda:
Muat turunEmel
Anda boleh memuat turun atau menerima salinan MACPC di sini untuk mengenai hak penerbangan anda:
Muat Turun
Emel
Latarbelakang MACPC 2016:
Diwartakan pada 30 Jun 2016 dan digubal dengan mengambilkira kepentingan pengguna. MACPC tertakluk kepada semua syarikat penerbangan tempatan dan antarabangsa,sama ada syarikat penerbangan perkhidmatan penuh atau kos rendah yang beroperasi masuk dan keluar dari Malaysia.
1. LARANGAN MENAIKI PESAWAT

Syarikat penerbangan hanya boleh melarang pengguna penerbangan daripada menaiki pesawat jika:
- Pengguna penerbangan menyerahkan tiket penerbangan secara sukarela di atas permintaan syarikat penerbangan
- Bilangan orang yang melepaskan tiket mereka secara sukarela tidak memenuhi keperluan syarikat penerbangan
Pengguna akan ditawarkan pilihan berikut:
- Makanan, panggilan telefon dan akses internet
- Tempat tinggal dan pengangkutan (yang sewajarnya) serta pilihan di antara pampasan penuh atau penerbangan gantian yang setanding
1. LARANGAN MENAIKI PESAWAT

Syarikat penerbangan hanya boleh melarang pengguna penerbangan daripada menaiki pesawat jika:
- Pengguna penerbangan menyerahkan tiket penerbangan secara sukarela di atas permintaan syarikat penerbangan
- Bilangan orang yang melepaskan tiket mereka secara sukarela tidak memenuhi keperluan syarikat penerbangan
Pengguna akan ditawarkan pilihan berikut:
- Makanan, panggilan telefon dan akses internet
- Tempat tinggal dan pengangkutan (yang sewajarnya) serta pilihan di antara pampasan penuh atau penerbangan gantian yang setanding
2. KEHILANGAN, KEROSAKAN DAN KELEWATAN BAGASI

Bagi tujuan pampasan, pengguna penerbangan perlu membuat aduan secara bertulis kepada syarikat penerbangan:
- Sebaik ketibaan atau dalam tempoh 7 hari dari tarikh ketibaan bagi kerosakan bagasi
ATAU
- Sebaik ketibaan atau dalam tempoh 21 hari dari tarikh ketibaan bagi kelewatan bagasi
2. KEHILANGAN, KEROSAKAN DAN KELEWATAN BAGASI

Bagi tujuan pampasan, pengguna penerbangan perlu membuat aduan secara bertulis kepada syarikat penerbangan:
- Sebaik ketibaan atau dalam tempoh 7 hari dari tarikh ketibaan bagi kerosakan bagasi
ATAU
- Sebaik ketibaan atau dalam tempoh 21 hari dari tarikh ketibaan bagi kelewatan bagasi
3. KENAIKAN HARGA SELEPAS PEMBELIAN

Syarikat penerbangan tidak dibenarkan untuk menaikkan harga tiket penerbangan selepas pengguna penerbangan telah membeli tiket tersebut
3. KENAIKAN HARGA SELEPAS PEMBELIAN

Syarikat penerbangan tidak dibenarkan untuk menaikkan harga tiket penerbangan selepas pengguna penerbangan telah membeli tiket tersebut
4. PENAMBAHAN SECARA AUTOMATIK

- Syarikat penerbangan dilarang menambah sebarang perkhidmatan secara automatik
- Sebarang khidmat tambahan perlu dizahirkan secara terang dan jelas pada permulaan proses tempahan
- Sebarang perkhidmatan tambahan perlu dilakukan secara pilih-masuk (opt-in)
4. PENAMBAHAN SECARA AUTOMATIK

- Syarikat penerbangan dilarang menambah sebarang perkhidmatan secara automatik
- Sebarang khidmat tambahan perlu dizahirkan secara terang dan jelas pada permulaan proses tempahan
- Sebarang perkhidmatan tambahan perlu dilakukan secara pilih-masuk (opt-in)
5. PENUNDAAN DAN PEMBATALAN PENERBANGAN

Bayaran balik atau jagaan bagi penundaan dan pembatalan penerbangan:
A) Bagi penundaan penerbangan selama 2 jam atau lebih:



B) Bagi penundaan penerbangan selama 5 jam atau lebih:





C) Pembatalan Penerbangan:


Perkara ini terkecuali bagi “hal keadaan luar biasa”, termasuk dan tidak terhad kepada risiko keselamatan atau cuaca buruk yang mengganggu operasi penerbangan
5. PENUNDAAN DAN PEMBATALAN PENERBANGAN

Bayaran balik atau jagaan bagi penundaan dan pembatalan penerbangan:
A) Bagi penundaan penerbangan selama 2 jam atau lebih:



B) Bagi penundaan penerbangan selama 5 jam atau lebih:





C) Pembatalan Penerbangan:


Perkara ini terkecuali bagi “hal keadaan luar biasa”, termasuk dan tidak terhad kepada risiko keselamatan atau cuaca buruk yang mengganggu operasi penerbangan
Stay Up To Date


